Sa fii sofer de camion nu este o munca usoara. Pe langa faptul ca trebuie sa ai grija de incarcatura, sa o transporti in siguranta la destinatie si sa conduci regulamentar si, in functie de marfa, conform normelor in vigoare, trebuie sa respecti si legile. Soferii de camion trebuie sa aiba, in momentul in care pleaca in cursa, un tahograf. Aparatul, care este montat in autovehicul, va inregistra timpii si date referitoare la cursa pe care o ai de facut. Indiferent de locatie, tipul de marfa sau moment, un sofer de camion trebuie sa detina un card si un asemenea aparat. Iata de ce trebuie sa inregistrezi timpul de lucru si timpul de odihna.
Cuprins:
1. Tahograful - ce reprezinta tahograful si cum inregistreaza acei timpi de conducere si odihna?
2. Timpii de odihna si timpii de conducere - cum se foloseste un tahograf digital si de ce soferii de camion sunt obligati sa il detina?
1.Tahograful - ce reprezinta tahograful si cum inregistreaza acei timpi de conducere si odihna?
Detinerea unui tahograf a devenit obligatorie, motiv pentru care orice sofer de camion, care transporta marfa dintr-un punct in altul, trebuie sa il aiba. Acest instrument de control este de marimea unui aparat radio si se monteaza in autovehicul, in dreptul soferului. Aparatul respectiv va inregistra acei timpi de conducere si odihna, doua elemente care trebuie respectate de soferi. Exista mai multe tipuri de tahografe, fiind recunoscute la nivel european. Pentru a inregistra timpi de conducere, ai nevoie fie de un tahograf analogic sau mecanic, fie de unul electronic sau chiar digital. Tahograful digital devine obligatoriu pentru vehiculele care se afla la prima inmatriculare.
Daca utilizezi un tahograf mecanic sau analogic, trebuie sa stii ca se monteaza la sistemul de cuplaje mecanice. In acest mod, aparatul, caruia ii poti face manual o reglare a ceasului tahograf analog, va putea inregistra un timp de conducere. O alta varianta reprezinta tahograful electronic, acesta inregistrand, la fel, un tabel de timpi de conducere. Insa, trebuie cuplat la un cablu electric prin care se transmit impulsuri ce se transforma in date. In cazul tahografului digital, care se conecteaza la motor, acesta contine si un card intern de memorie in care se inregistreaza informatiile, mai cu seama timpii de conducere si odihna. Soferii trebuie sa descarce periodic acele informatii, pentru a avea o evidenta pentru acei timpi de condus, dar si timpul de odihna. O asemenea evidenta este foarte utila, mai ales pentru a cunoaste daca regulamentul este respectat, indeosebi acei timpi de condus si pauze. Poate fi asimilata ca o masura de control benefica atat pentru sofer, cat si pentru firma si transport.
Totodata, sunt disponibile mai multe tipuri de carduri pentru tahograf care inregistreaza perioadele de conducere si odihna ale soferilor, si anume cele pentru sofer (alb, valabil 5 ani), service (rosu, valabil 1 an), autoritate de control (albastru, valabil 2 ani) sau pentru operator transport (galben, valabil 5 ani). Trebuie sa existe mereu un timp de odihna pentru soferi si un timp de condus pe camion.
2.Timpii de odihna si timpii de conducere - cum se foloseste un tahograf digital si de ce soferii de camion sunt obligati sa il detina?
Timpul de condus si timpul de odihna trebuie respectate de fiecare sofer, iar conducatorul auto trebuie sa stie cum sa opereze cu tahograful omologat, care este obligatoriu atat in cazul celor care indeplinesc un transport international, cat si in cazul celor au transport de grupaj. Soferul trebuie sa cunoasca pictogramele care apar pe display, iar interfata este usor de folosit, avand buton pentru “enter”, “1” si “2” (butoane pentru cardul care se introduce in tahograf pentru inregistrarea unui timp de conducere si pauza), “anulare”.
Exista mai multe motive pentru care soferii de camion trebuie sa aiba tahograf in momentul unui transport auto sau de oricare tip. Datele referitoare la cursa si timpul de lucru al soferului sunt importante, deoarece, daca regulamentul nu este respectat, atunci lucratorul risca sanctiuni. Timpii de conducere si repaus trebuie respectati indeaproape. Soferul trebuie sa respecte un timp de conducere pe camion de 9 ore pe zi. Insa, dupa 4 ore si jumatate de condus, trebuie sa faca o pauza de 45 de minute. In cazul unui timp de conducere pe TIR, soferul isi poate imparti repausul zilnic in doua (perioada de repaus trebuie sa fie peste 11 ore). Pe de alta parte, exista si o perioade de conducere saptamanala. Soferul de camion trebuie sa respecte timpii de condus, dar si timpul de odihna saptamanal. Lucratorul trebuie sa aiba 45 de ore continuu de repaus saptamanal. Daca se descopera ca acei timp de conducere saptamanala nu sunt respectati, atunci soferul si operatorul de transport risca sanctiuni dure. In plus, soferii care efectueaza transporturi de marfa speciala, precum in cazul unui transport frigorific, trebuie sa respecte si conditiile de temperatura!
Soferul de camion trebuie sa respecte un program de condus cu ajutorul unui tahograf, dar si de odihna. Indiferent de ce perioade de condus are de efectuat, conducatorul auto le va monitoriza cu ajutorul aparatului. Timpii de odihna si condus sunt esentiali in aceasta meserie, pentru ca transportul sa se deruleze conform normelor in vigoare. In orice situatie, atat firma pentru care lucreaza angajatul, cat si organelle abilitate, la cerere, vor putea controla acei timpi de lucru ai soferilor profesionisti, dar si acei timpi de odihna pe tahograf.
Sursă foto: Pexels.com.