Transporturile rutiere au o importanta deosebita in activitatea economica din Romania, cea mai mare parte a marfurilor fiind duse de la producator la beneficiar prin intermediul mijloacelor de transport rutier. Aceasta activitate nu este ferita de riscuri, putandu-se inregistra diverse imprejurari nedorite, in care marfa transportata sa sufere anumite degradari din vina transportatorului, beneficiarul fiind astfel pagubit. Pentru a se evita situatia in care transportatorul nu are cum sau nu doreste sa plateasca paguba, acesta este obligat prin lege sa incheie o polita de asigurare speciala, numita asigurarea de raspundere a operatorilor de transport rutier, cunoscuta in limbajul de specialitate sub denumirea de Asigurare ROTR sau Garantie ROTR.
In articolul de mai jos vei afla ce este asigurarea ROTR, care sunt riscurile asigurate si care sunt excluderile prevazute in mod legal in legatura cu acest tip de polita de asigurare.
Cuprins
1. Ce inseamna asigurarea ROTR?
2. Riscuri asigurate si excluderi prin asigurarea ROTR
1. Ce inseamna asigurarea ROTR?
Agentii economici care vor sa se ocupe cu transportul de marfuri, trebuie sa obtina anterior desfasurarii activitatii o licenta de transport prin intermediul careia sa primeasca aprobare din partea organelor statului de a utiliza infrastructura rutiera pentru activitatea de transport. Printre cerintele ce trebuie indeplinite in vederea obtinerii acestei licente este si prezentarea unui document care sa dovedeasca ca transportatorul care ofera servicii de transport international sau national, fie el de tip clasic sau transport frigorific, are capacitatea financiara de a plati eventualele daune produse din vina lui.
Acest document, cunoscut in limbajul de specialitate sub numele de “asigurare de bonitate financiara” trebuie sa dovedeasca existenta unor sume minime de bani disponibile in orice moment. Bonitatea financiara este certificata fie prin capitalul social propriu, fie prin scrisori de garantii bancare sau, cel mai adesea, prin intermediul asigurarii ROTR, ce poate fi incheiata prin apelarea la agentiile de asigurare.
Ordonanta de Urgenta numarul 980 din 2011 si Ordinul Ministerial numarul 1892 din 2006 precizeaza care sunt sumele ce trebuie depuse ca bonitate financiara:
Pentru autoutilitarele cu masa totala maxima autorizata intre 2,5 si 3,5 tone, capacitatea financiara minima pentru primul vehicul este de 1800 de euro;
Pentru aceleasi autoutilitare, incepand de la al doilea vehicul, suma este redusa la jumatate (900 de euro);
Pentru masinile de transport cu masa totala maxima autorizata de peste 3,5 tone, suma minima este de 9000 de euro pentru primul vehicul si 5000 de euro pentru celelalte vehicule.
Garantiile financiare sunt realizate pentru plata prejudiciilor produse unor persoane care apeleaza ca beneficiari la serviciile de transport. Daca aceste prejudicii nu pot fi recuperate din cauza finalizarii procedurilor judiciare de lichidare a transportatorului, beneficiarul isi poate recupera paguba prin intermediul acestei asigurari.
2. Riscuri asigurate si excluderi prin asigurarea ROTR
Documentele legislative realizate de institutiile statului roman precizeaza care sunt riscurile asigurate prin asigurarea ROTR:
In cazul in care comenzile asumate prin incheierea unui contract nu sunt onorate la timp si asta duce la aparitia unor prejudicii materiale, pagubele pot fi recuperate prin intermediul asigurarii ROTR in cazul in care societatea de transport intra in procedura judiciara de lichidare;
Cheltuielile suplimentare pentru transporturi facute cu acordul asiguratorului dupa incheierea contractului de transport;
Cheltuieli de judecata pe care asiguratul este obligat sa le plateasca in cazul unui proces civil;
Cheltuieli cu expertizele realizate cu acordul asiguratului.
Exista o serie de excluderi cu privire la anumite daune ce nu sunt acoperite de asigurarea ROTR:
In cazul in care comenzile nu sunt onorate din alte motive decat insolvabilitatea sau falimentul transportatorului;
Nu sunt asigurate pagubele produse din cauza unor catastrofe naturale, a declansarii unor razboaie, rebeliuni sau insurectii si nici daca pagubele apar in urma nationalizarii, exproprierii, sechestrarii si rechizitionarii din partea statului roman;
Daca pagubele sunt generate de o forta majora, dovedita cu documente emise de autoritatile publice ale statului roman;
Daca paguba se produce din vina beneficiarului care apeleaza la servicii de transport;
In cazul in care transporturile sunt efectuate intr-un mod necorespunzator, fie din lipsa unor avize sau autorizatii, fie din pricina unor mijloace de transport neadecvate;
Pagube indirecte (amenzi, penalitati, cheltuieli de judecata stabilite prin hotarare penala);
In cazul in care pagubele pot fi recuperate pe baza altor tipuri de asigurari (RCA, Asigurare de bunuri etc.), nu poate fi utilizata asigurarea ROTR.
In concluzie, agentii economici care vor sa desfasoare activitati de transport de marfa in Romania, au obligatia legala de a prezenta o asigurare de tip ROTR ca fiind conditia impusa pentru obtinerea licentei de transport.
Sursa foto: Unsplash.com, Ro.pinterest.com